Onze unieke peuteropvang heeft een prachtig uitzicht op Lekkum en deelt zijn en visie met de Professor Wassenbergskoale. We zijn een vertrouwde ontmoetingsplek waar kinderen vanaf twee jaar ontspannen spelen en leren. Op onze opvang begeleiden we kinderen volgens de zienswijze van Reggio Emilia. Dat maakt onze locatie uniek!
Reggio Emilia aanpak
We maken gebruik van de Reggio Emilia aanpak uit Italië, dit is een pedagogische benadering. Reggio Emilia leert ons kijken naar kinderen en wat ze kunnen. Het kind staat centraal. Kinderen communiceren namelijk door middel van wel 100 talen. Werken vanuit Reggio Emilia vraagt een rustige, georganiseerde omgeving zodat kinderen binnen structuur kunnen ontdekken. Waarbij er voor de leiding kans is om te begeleiden en te observeren zodat, als het nodig is, de leiding nieuwe kansen kan bieden in hun ontdekken of bijsturen waar nodig.
In het werken met Reggio Emilia gaat het om individu, ruimte en actie.
Ontwikkelen doe je samen. Een kind is omgeven door drie pedagogen;
1e pedagoog: Kinderen leren ontzettend veel van elkaar
2e pedagoog: Volwassenen, ouders, leidsters, kunstenaars, docenten, meesters, juffen.
3e pedagoog: Omgeving: De ruimte wordt gebruikt als derde leidster.
Binnen en buiten bij peuteropvang Lekkum
Onze peuteropvang zit op korte afstand van Lekkum. Hier werken kinderen binnen en buiten met allerlei materialen. Het luisteren naar kinderen en de omgeving aanpassen indien gewenst staat centraal. Als het enigszins kan gaan we erop uit omdat in onze omgeving veel valt te ontdekken en beleven. Op de groep zijn rijk ingerichte ruimtes. Een huishoek, bouwhoek, atelierhoek, leeshoek, muziek- en techniekhoek.
Ook maken we gebruik van de gymzaal want ruimte is belangrijk voor het spel van peuters. We onderzoeken samen met de kinderen en kijken wat daarbij wat ze kunnen ontdekken, beleven en leren. Daarbij zijn de seizoenen en jaarfeesten belangrijk. In de lente gaan we naar de lammetjes en komen de kuikentjes op bezoek. In de zomer plukken we bloemen en zoeken we kriebelbeestjes. We plukken appels in de herfst en maken appelmoes of appeltaart. In de winter genieten we van warm brood en werken we graag met wol.
Ritmes
De ochtend heeft een vast ritme. Dagritmekaarten vertellen ons wat we de dag gaan doen. Samen in de kring praten we met kinderen over wie er zijn deze dag, wat we hebben gedaan en wat we gaan doen. Samen delen we het fruit en we lezen en zingen graag. Creatieve activiteiten komen terug door het gebruik van verschillende materialen in schilderen, kleien, vilten maar ook spelen met water, zand, licht en schaduw. Kiesbakken geven de kans voor gevarieerd spel net als onze rijk ingerichte kast met spelen en puzzels. Binnen een vast ritme is er veel ruimte voor het vrije spel.
Onze unieke gemeenschap
Samen maken we “sprekende muren”. Dat wil zeggen met behulp van foto’s, teksten en gemaakt werk – letterlijk op de muur of in het portfolio – presenteren wij onze activiteiten. Ouders ontvangen Peuternieuws. Op de peutergroep helpen klassenouders de juffen met activiteiten en uitjes. Ze benaderen andere ouders. Ook worden ouders gevraagd met eigen kwaliteiten zoals voorlezen, theater, yoga en kunnen daarbij aansluiten bij het activiteitenprogramma op de groep.